Sunday 10 March 2013

Cerpen : Perjanjian 5 Tahun



Rentak piano I can see clearly now memenuhi ruang tamu rumah. Lagu yang aku muat turun dari laman Youtube kesan akibat bacaan novel dari Hlovate, Shubert Serenade. Rentak ceria yang membuatkan hari lebih bersemangat. Semangat untuk mengemas dan membersihkan rumah hari sabtu macam ni. Dari bilik ke ruang tamu, kemudian ke ruang dapur. Selepas itu terus ke hadapan.

Setelah selesai menyiram pokok-pokok bunga ibu, aku mula membasuh kereta myvi ungu kesayanganku.
Ibu, Ayah, Along dan Angah hari ini tak ada kat rumah. Diorang balik kampung sebab ada kenduri minggu ni. Aku tak dapat nak ikut serta sebab yang kahwin tu bekas teman lelaki aku. Boleh pulak dia bertemu jodoh dengan sepupuku. Sepupu rapat pulak tu.

Okay, malas nak sambung cerita pasal itu. Lagu yang terpasang didalam rumah kedengaran sayup-sayup dari luar. Dan aku masih lagi bersemangat meneruskan kerjaku. Walaupun peluh sudah pun membanjiri badanku. Tapi sebenarnya basah disebabkan air sabun yang terkena baju.

"Kalau macam ni hari-hari tak perlu diet kau Afrina" Ketawa sendiri aku dengan ayat yang ku sebut. Siap memetik jari sambil tersenyum lebar. Syok sendiri.

Kepala ku alihkan ke luar pagar rumah.

Kaku. Kelibat lelaki yang berdiri sambil merenungku. Mati semua pergerakanku kala itu. Berbaju tee hitam, berseluar jeans lusuh dan berselipar Flipper berwarna merah hitam. Afrina dalam masa ni pun boleh juga kenal pasti jenama selipar yang dipakai lelaki itu. Mata beralih melihat muka lelaki itu pulak.

Matanya tajam melihatku, rambutnya yang serabut hampir nak mencecah ke bahu.

"Afrina, you are alone here sayang" Suara dalam kepala tiba-tiba menjerit mengejutkan aku. Kemudian melihat keadaan diriku, dengan baju putih yang separuh basah memperlihatkan tubuhku. Laju aku berlari masuk kedalam rumah. Segala bentuk kunci aku pastikan berkunci, dari kunci tombol pintu, kunci mangga dan jugak kunci selak. Bila melihat keluar, lelaki itu sudah tiada dan mataku menangkap kereta yang masih belum habis basuh ditinggalkan begitu sahaja. Berfikir untuk menyambung kerja yang belum selesai, akhirnya aku putuskan untuk tidak teruskan basuhan.

"Along... Adik takut la sorang-sorang kat sini." Bermula sudah waktu untuk bermanja-manja dengan Along. Along yang jauh dikampung pasti sedang enak menikmati buah buahan. Kebetulan ketika ini musim buah. Oh rindunya aku dikelilingi dengan buah-buahan tempatan. Lupa dekat nasi lagaknya. Sampaikan pening juga bila dah banyak sangat yang masuk ke mulut ni.

"La... Semalam ajak datang sekali tak mahu ikut." Ujar Along di kejauhan sana disusuli dengan gelak halus. Sumpah kalau aku bukan adik Along, pasti gila aku terpikat dekat Along. Hehe.

"Tak nak la adik, nanti tok paksa adik pergi kenduri Atiyah tu. Tak sanggup nak rosakkan majlis dorang nanti" Sekali lagi Along gelak mendengar ayatku.

"Yang tiba-tiba takut ni kenapa pulak? Bukan selalu berani ke?"

"Takutlah, entah dari mana tiba-tiba ja muncul lelaki berdiri depan pagar tadi. Tengok orang pun macam nak telan ja. Huwarghhh... Adik takut niiii" Jeritanku secara tiba-tiba menendang habis sunyi yang ada dirumah ni. Aku ketika ini sedang berbaring di atas karpet yang terbentang ditengah rumah.

"Adik biar betul, kalau macam tu, apakata adik kol la kawan minta teman tido rumah tu" Sedikit risau dari riak suara Along.

"Kalau boleh adik tak telefon dah Along tau. Masalahnya Naimah dengan Laila tak ada dekat sini. Diorang pun balik kampung jugak. Agaknya minggu ni memang minggu balik kampung kot."

"Hahaha, Agaknya la tu. Habis, adik cemana?"

"La.. Sebab tu la adik kol Along. Along baliklah sini. Teman adik kat sini" Muka ku sudah pun masam cuba meraih simpati Along. Tapi macamlah Along tengok muka masam ni. Along kan beratus-ratus kilometer dari sini. Sadis sungguh.

"Susah sangat adik tumpang la tido rumah Makcik Ida sebelah tu. Dia duduk sorang jugak kan. Macam tak biasa dengan Makcik Ida tu." Mendengar cadangan Along yang satu ini, terasa tiba-tiba ja rasa macam mentol menyala dekat kepala ni.

"Along memang terbaik la. Sayang Along mmmuuahhh" Along sudah pun ketawa terbahak-bahak disebelah sana. Laju juga aku matikan telefon bila melihat waktu sudah pun menginjak pukul 7 lebih. Aku kena cepat pergi jumpa Makcik Ida secepat yang mungkin sebelum matahari terbenam ataupun sebelum malam bertandang.

"Wah.. Duduk dengan Makcik Ida best gak. Makcik Ida masak sedap gila. Waahhh lapar..."  Dan gelak tawaku memenuhi ruang tamu.


*****

"Assalamualaikum...."Aku menjenguk dari luar rumah. Kaki sudah melangkah masuk manakala mata mencari kelibat Makcik Ida. Petang tadi aku sudah memberitahu Makcik Ida perihal aku ingin menumpang dirumahnya malam ini. Makcik Ida yang memang peramah itu tanpa tunggu sesaat terus menyetujui permintaanku itu. Dan sekarang ini aku sedang berdiri di ruang tengah rumah ini. Tapi kelibat Makcik Ida langsung tidak kelihatan.

'Di dapur kot'

Bila kaki mula melangkah, tak sempat mendarat aku jadi kaku. Kelibat lelaki yang pagi tadi berdiri dihadapan rumah baru sahaja turun dari tingkat dua rumah ni.What, apa dia buat dekat sini. Makcik Ida mana? Takkan Makcik Ida pun dia .........oh.. Aku tak sanggup nak teruskan ayatku. Cuak melihat lelaki itu yang turut berbalas pandang denganku.

"What do you want? What are you doing in my house?" Garau suara lelaki itu bertanya kepadaku.

Zappppp... Ni rumah dia? Ni jiran aku? Ni anak Makcik Ida? Tak pernah nampak pun?
Agaknya betullah minggu ni minggu balik kampung.

"Err.... Makcik Ida mana?" Soalku tersipu malu bila menyedari segala tekaanku silap 100%.

"Umi tengah mengaji. Kejap lagi turunlah tu. Awak nak apa?" Lelaki itu sudah pun turun dan menapak kearahku. Serba tak kena aku jadinya. Bila dia melepasi aku dan duduk di sofa serta menghidupkan tv, baru nafas lega ku lepaskan. Fuh..

'Macam mana ni, nak tumpang ke tak nak. Orang yang aku takut ada kat rumah ni rupanya. Ingatkan siapalah yang duk usha aku pagi tadi. Hurm... Nak bemalam sini ke tak ni..' Jari telunjukku sudah melekat di bibir. Mode automatik aku bila tengah berfikir.

"Afrina?" Terkejut aku mendengar nama ku dari mulut lelaki itu.

"Er, gitau Makcik Ida saya tak jadi nak bermalam. Ok, Bye, Assalamualaikum." Serentak itu juga kakiku melangkah keluar dari rumah Makcik Ida. Sepantas kilat kembali kerumah bila melihat suasana gelap diluar.

Reaksi lelaki itu? Aku tak sempat nak meneliti reaksi dari lelaki itu. Cuma mataku sempat menangkap selipar Flipper berwarna merah hitam yang dipakainya pagi tadi. Haishh..

Siaran di televisyen kini menyiarkan berita mengenai pembuangan bayi yang sekali lagi berlaku. Sangat menyentuh hati bila melihat keadaan mayat bayi yang terbiar didalam tong sampah. Ngeri. Manusia zaman sekarang ni lebih banyak bertopengkan haiwan. Sanggup membuat apa saja untuk lepaskan diri dari kesilapan yang dilakukan. Tanpa sedar mereka hanya menambah lagi beban dosa yang sedia ada.

Bunyi guruh yang tiba-tiba kedengaran mengalihkan perhatian ku keluar rumah. Gelap. Bintang pun langsung tidak kelihatan. Perlahan rintik hujan mulai kedengaran. Begitu juga dengan kilat yang seakan bersabung di langit. Keluhan Umi pula menarik mataku melihat Umi yang berdiri di tepi pintu melihat keluar.

"Umi ada apa?" Aku turut melangkah ke sisi Umi sambil menjenguk ke luar rumah. Angin pun tak kurang kuatnya melawan hujan dan guruh yang datang.

"Ni, anak jiran sebelah cakap nak datang bermalam dekat rumah. Tak sampai-sampai lagi ni risau Umi jadinya." Keluhan Umi keluar.

"Laaa.... Tadi dia dah datang, waktu Umi kat atas. Katanya tak jadi nak bermalam kat umah." Teringat akan jiran yang baru disedarinya pagi tadi ketika lalu dihadapan rumahnya dari membeli barang untuk Umi.

"Aik, katanya nak bermalam sebab takut ada laki duk tengok-tengok dia siang tadi. Tak boleh jadi, abang tolong Umi pergi panggil dia. Dah la sorang-sorang dekat rumah tu. Dengan banyak kes rogol, pecah rumah sana sini. Risau la Umi." Umi yang kini memegang lenganku ku perhatikan. Dalam otak ku berkerja keras mentafsir ayat yang Umi tuturkan.

'....Takut ada laki duk tengok-tengok dia siang tadi... Aku ke? Patutlah tadi tengok orang macam tengok hantu' Kepala ku gelengkan sedikit bila menyedari diri ini menjadi syak perogol mahupun pemecah rumah. Kalau diikutkan pagi tadi, aku pakai tee hitam dan seluar jeans lusuh dengan rambut yang tak terurus. Automatik sekali lagi kepala ku gelengkan.

"Yang kamu duk geleng-geleng kepala tu kenapa? "Umi yang menyedari kelakuan ku menarikku dari fikiranku.

"Hujan lebat ni Umi.. Sekali dengan abang terbang kena bawa angin tu haa.."

"Abang tak kesian ke?" Suara Umi dibuat sedayu yang mungkin. Erk. Ada ke ayat sedayu. Lantak p la pun.
Okay. Aku memang alergik dengan nada suara Umi ketika itu. Laju jugak aku bersetuju. Payung yang tergantung di tepi pintu ku capai dan laju menapak ke rumah sebelah.

Pagar tak berkunci? Hairan melihat pagar yang tak berkunci. Laju juga kaki ku melangkah masuk ke laman rumah Afrina. Terasa sedikit bahang melihat kecuaian Afrina. Butang loceng rumah aku tekan dua kali. Dalam dua minit tiada riak atau sebarang tanda yang tuan punya rumah ini membuka pintu. Kali ni aku tekan loceng agak lama.

"Siapa?" Suara disebelah kedengaran. Pintu masih lagi belum terbuka. Tapi ada yang lain di suaranya.

"Jiran sebelah."Aku hanya menjawab soalan Afrina. Nasib baik kali ni dia bertanya dahulu sebelum membuka pintu rumah. Kalau tidak mahu ada yang kena sembur. Kedengaran kunci dari sebelah dalam dibuka satu persatu. Kemudian pintu dibuka. Kelihatan Afrina berdiri dengan kedua mata yang merah.

"Awak ada apa?" Kedengaran serak suaranya. Melihat Afrina yang sedikit comot dihadapan, tahulah aku yang perempuan ini sedang menangis. Tapi kenapa?

"Umi panggil. Suruh tido kat rumah. Risau dengan.... "

"Kejap"  Belum pun habis ayat yang aku tuturkan, perempuan dihadapan ku laju menutup pintu. Terkejut dengan tingkah lakunya yang tiba-tiba.Orait.. Sabar.

"Okay jom" Afrina yang memakai sweater berwarna hijau lumut dengan seluar trek yang juga berwarna hijau muncul disebalik pintu. Bunyi guruh yang kuat tiba-tiba kedengaran.

"Arghhh..."

Bukkk...

"What are you doing?" Perlahan suaraku bertanya akan jiranku yang sedang memelukku ketat dengan badan yang sedikit bergetar. Bunyi gugusan kunci yang jatuh langsung tidak kedengaran bila guruh dilangit menjerit.

Jantung rasa bagai nak terhenti bila Afrina yang terkejut mendengar guruh laju memelukku. Mukanya disembunyikan didadaku.Oh.. Aku tak pernah serapat ini dengan mana-mana perempuan kecuali dengan Umi. Bila mendengar soalan yang tiba-tiba ku suarakan. Laju juga dia melepaskan aku. Tangannya pula menepis airmata yang jatuh. Sunyi menguasai kami.

Kunci yang tersadai di lantai ku ambil dan ku berikan kepadanya. Cepat saja dia mengunci rumah walaupun jelas tangannya masih bergetar. Malah ketika berlalu pulang kerumah, hujung bajuku tak lepas dari pegangannya. Berlari-lari anak kami disebabkan hujan yang agak lebat tika itu. Juga takut kalau-kalau guruh menjerit lagi. Entah apa pulak yang dibuat Afrina nanti. Sudahlah tadi rasa macam kena serangan jantung saja.

"Assalamualaikum.. " Aku memberi salam pada Umi yang sedang menunggu kami di dalam rumah. Laju aku menapak ke bilik. Kulit aku sedikit sensitif dengan air hujan. Kena sikit cepat saja demam. Umi dengan Afrina entah apa yang diorang buat.

Senyuman terukir bila kejadian yang tak sampai seminit itu terlintas difikiran. Masih terasa lagi tubuh perempuan itu mendakapku erat. Astagfirullahalazim...

*****

Suara gelak ketawa dari bawah menggamitku untuk turut serta dalam perbualan Umi dan Afrina. Walaupun sedikit kekok dengan kejadian yang berlaku sebentar tadi. Tapi aku tebalkan saja muka. Lagipun kalau diikutkan aku ni mangsa.

"Haa.. Abang.. Marilah duduk sini." Panggil Umi menguatkan lagi gerak hati untuk turut serta. Kalau Afrina duduk disebelah kanan, aku pula duduk disebelah kiri ibu.

"Dari atas dengar gelak sakan, ngumpat abang ya Umi?" Aku cuba beriak selamba bila melihat Afrina yang sedang tersenyum lebar melihatku dan Umi.

"Aah duk cerita perangai abang masa kecik-kecik dulu." Tambah Umi sambil tertawa senang hati. Manakala Afrina sudah pun menayangkan barisan giginya yang putih elok terletak. Manis.

"Adess.. Umi cerita la benda lain ke.. Cerita pasal piano tu ke? Cerita pasal drama indonesia yang Umi suka tengok tu ke?" Aku buat-buat tepuk dahi turut berlakon. Huhu, naya. Umi memang begitu. Habis semua kawannya yang datang ke rumah tahu cerita nakalnya masa kecik. Apalah nasib. Tapi aku tak ambil kisah pun. Umi hanya ada aku seorang yang boleh buat dia gelak ketawa. Itu lebih dari cukup.

"Ada piano ke dalam rumah ni?" Soal Afrina dengan mata yang bersinar-sinar.  Matanya melilau ke sekeliling rumah dan akhirnya berhenti di hujung kiri rumah. Bersebelahan dengan tingkap.

"Ada. Kat belakang tu. Dah berkurun tak berlagu." Ujar Umi perlahan. Afrina memandangku pelik. Sekejap-sekejap dia memandangku dan Umi.

"Kenapa?"

"Tak ada apa lah. Umi nak abang mainkan lagu untuk Umi ke? Jomm.." Melihat riak Umi yang mendung tiba-tiba laju aku menapak ke belakang. Kain yang menjadi alas menutup piano di tarik. Terasa habuk dari alas yang menutup piano tadi berterbangan di udara. Ibu dan Afrina hanya membuntuti dari belakang. Aku lihat riak wajah Umi yang sedikit ceria walaupun sedikit tertanya. Mungkin pelik dengan kelakuanku. 5 tahun, selepas pemergian Luthfyah bunyi piano ini turut terkubur bersama dengan empunya piano ini. Adik kembar yang aku sayangi yang pergi akibat kemalangan jalan raya.

Ting.... Bunyi key yang ditekan kedengaran mengisi segenap ruang rumah. Sungguh. Lama tak bermain piano ini. Selepas ketiadaan Luthfyah, dia tidak betah untuk duduk bersendiri menghadap key hitam putih itu. Selalu berteman membuatkan dia kekok bila duduk sendiri. Lalu piano berwarna putih itu dibiarkan senyap.

Aku cuba memainkan lagu Pachelbel Canon in D yang pernah menjadi kegemaran kami berdua. Riak wajah Luthfyah yang tersenyum melihatku ditepinya sambil menekan key-key mengikut rentak lagu yang telah dihafalnya. Bila sampai bahagian rancak bibirnya sudah pun tersenyum sampai ke telinga. Kadang-kadang sampai menutup mata menghayati lagu yang mereka mainkan. Sungguh. Rindu akan adik yang satu itu masih tebal.

"Waw... Bestnya" Tepukan dari Afrina mengejutkan aku. Umi pula hanya tersenyum melihatku. Matanya sudah pun berkaca. Hurm, Salah satu sebab aku tidak mahu sentuh piano ini kalau lagu yang dimainkan menjadi penyebab turunnya airmata Umi.

"Umi nak ke tandas kejap" Afrina yang tidak menyedari apa-apa hanya memberikan senyuman pada Umi sebelum Umi berlalu.

"Yang tadi tu macam pernah dengar. Canon erk?" Soal Afrina yang sudah pun duduk di tepiku. Gerak geri lakunya hanya kuperhatikan. Begitu teruja tanpa selindung langsung.

"Yup" Jawabku sambil jari kembali menari.

"Hey.. Lagu ni.." Soraknya sambil tersenyum girang. Seronok bila lagu yang hanya didengarnya dari youtube pagi ini dimainkan olehku.

"Since awak dah tahu nama saya, awak?" Soalnya sambil matanya tekun melihat jariku.

"Umi tak bagitahu ke?"

"Tak.. So, what should i call you instead abang?"

"Luthfy"

Diam. Afrina hanya melihat tingkah laku ku. Senyuman langsung tak lekang dari bibirnya. Sesekali dia mengalih pandang kearahku.

"Your Age?"

"20"

"Studying or working?"

"Studying"

"Available or not?"

"Single but not available.."

"You stole my first hug for my wife?"

Riak muka Afrina tiba-tiba kaku. Perlahan dia melihatku yang sudah pun berhenti bermain piano. Jelas pipinya berubah warna. Comel.

"What would you want in return?" Soal Afrina teragak-agak.

"Be prepare in 5 years ahead, I will propose you" Suaraku yang halus tajam menusuk telinga Afrina.
Laju juga dia berdiri dan meninggalkan aku sendiri. Jelas wajahnya cuak. Senyuman yang dari tadi ditahan akhirnya terukir.

"Its a deal." Langkah  kaki Afrina terhenti bila mendengar ayatku yang terakhir. Kemudian laju dia mencari kelibat Umi.



*****

Dan kini sudah lebih 5 tahun. Peristiwa malam itu masih jelas di ingatanku. Dan atas peristiwa itulah aku menjarakkan diri dengan mana-mana lelaki yang cuba mendekati ku. Sedikit sebanyak aku cuba merubah diri untuk jadi muslimah yang lebih baik. Kalau dulu dapur yang jarang aku masuk, kini menjadi tempat lepakku. Kira dah terer kalau nak buat masak lemak, masak gulai, masak sambal tumis. Kalau dulu aku tak sempurna dalam menutup aurat. Kini alhamdulillah, seru untuk menutup aurat sudah pun 2 tahun berlalu. Kalau dulu novel yang menjadi bahan bacaanku, kini ku gantikan dengan cuba menghabiskan satu juzuk untuk seminggu.


"Adik. What is your reason this time?" Ayah sudah mula menyoal siasatku. Kali ini sudah 5 kali orang merisik yang aku tolak terang-terangan.

'I am waiting for him!' jeritku dalam hati. Muka ayah yang sedikit mencuka ku perhatikan. Ibu, Along dan Angah turut merenungku tajam.

"Adik tak ready lagilah ayah."

"Bila lagi adik nak ready.. Umur dah 25 nak masuk 26 dah. Along kamu tu dah nak dapat anak ke 3 dah." Giliran Ibu pula bersuara.

"Eh Ibu, baru yang pertama la." Ujar Along. Isteri Along ada kat atas rumah tengah susukan baby nazmi. Ketawa aku mendengar leteran ibu.

"Itu perumpamaan supaya adik kamu ni sedar yang dia dah layak jadi ibu."Tambah Ibu lagi.

"Adik dah ada calon ya?" Usik Angah pula. Rambutku yang terbiar terurai dimain dengan jarinya. Sekali lagi semua pasang mata melihat kearahku. Aku cuba kawal malu yang bertandang. Tidak mahu kantoi dengan perjanjian 5 tahun yang lalu.

"Angah. You always by my side rite?. Can you see any BF i have?"

"Lepas ni kalau ada yang masuk merisik, ayah terus setuju tak tanya kat adik dah. Langsung nikah tak perlu nak tunang-tunang. So adik prepare."

Dushhh.. Suara Ayah yang bergema diruang tamu walaupun dilontarkan dengan nada lembut. Tapi jelas nampak muka ayah yang serius. Hurm. Kali ini aku tak tahu nak balas apa lagi kat Ayah.



*****

Sekarang rutin harian sedikit berubah. Kalau dulu aku duduk di rumah masih dibawah ketiak ibu dan ayah, kini aku duduk menyewa bersama Naimah dan Laila di KL. Kerja sebagai seorang lecture di Multimedia College menuntutku untuk duduk jauh dari keluarga dan hanya pulang ke rumah bila hujung minggu tiba.

Itu pun kelulusan untuk berkerja jauh dari family dipersetujui disebabkan Angah juga sekarang sedang berkerja sebagai senior akauntan di KL. Ada juga yang boleh tengok-tengokkan aku dekat sana. Kalau tidak, jangan harap Along nak bagi. Pelikkan, Ibu dan Ayah bagi saja aku kerja jauh pun, tapi Along pula yang tak setuju. Thats my Along for me. ^_^

Minggu ni aku duduk santai dirumah. Cuti kecemasan yang diambil bila mendengar berita Ibu jatuh dalam tandas. Ya ampun, sungguh terkejut aku kala dengar berita yang disampaikan Angah tadi. Dia pun turut mengambil cuti kecemasan. Badan terasa bagai diawang-awangan selesai saja Angah bercakap. Dia yang tiba-tiba muncul di kolej hampir mencuri semua udara yang ada disitu.

Alhamdulillah, Ibu tak apa-apa. Cuma lutut Ibu yang sakit. Lemah berdiri lama sangat. Tapi hampir basah juga baju ibu ketika aku sampai dan melawat Ibu di hospital. Risau.

Melalui balkoni di tingkat dua, aku memerhati rumah Makcik Ida. Sejak setahun lalu, rumah Makcik Ida seakan-akan kosong. Setiap hari minggu pasti rumah itu kosong. Sesekali itu, ada juga aku jalan-jalan di hadapan rumah Makcik Ida. Tapi hampa bila rumah itu tertutup.

Ting.. Bunyi itu. Laju mataku melihat rumah Makcik Ida. Aku terasa seperti mendengar bunyi piano dari rumah Makcik Ida. Sekali lagi bunyi itu kedengaran. Kali ini memainkan rentak yang pernah ku dengar 5 tahun yang lalu.

"He's there" Laju juga aku turun ke bawah. Along yang ketika itu sedang bermain dengan baby Nazmi terkejut bila aku hampir saja melanggarnya.

"Hey sis. Watch where are you going!" Kelihatan cuak muka Along. Takut baby Nazmi terjatuh dari dakapannya. Aku hanya menuturkan sori sambil membuat gaya tunduk sambil kedua tangan ku rapatkan dan turut terhayun tanda memohon maaf seperti yang selalu dilakukan oleh orang cina dalam upacara sembahyang mereka.

Pintu yang terbuka aku masuk tanpa memberi salam. Takut akan menganggu konsentrasi pemainnya. Telingaku asyik mendengar rentak yang dimainkan Luthfy. Tapi rentak yang dimainkan kali ini berbeza. Terasa sedih.

Rumah ini masih sama. Aku mencari kelibat Makcik Ida. Tapi tidak kelihatan. Manakala mataku menangkap kelibat Luthfy disebalik piano putih itu. Berbeza dengan Luthfy yang aku kenal 5 tahun yang lalu. Rambutnya sudah tidak terurus dan pendek tak macam dulu panjang nak mencecah ke bahu. Matanya yang dulu tajam kini kelihatan redup. Cahaya dari matanya kelihatan malap.

"Assalamualaikum.." Serentak mata itu menatap wajahku. Tiada suara yang kedengaran dari bibir lelaki itu walaupun dapat ku kesan bibirnya bergerak menjawab salamku. Rentak lagu yang dimainkan juga telah pun terhenti.

"Hey.. kenapa berhenti. Teruskan.. " Ujarku perlahan sambil mengorak langkah mendekatinya. Mataku menangkap dia yang sedang duduk di atas kerusi roda. Kerusi yang sedikit kebelakang ku tarik agar dapat duduk bersebelahan dengannya.

"And what is your request?" Suara garau itu kedengaran lembut ditelingaku.

"I can see you clearly now" Dan rentak piano mula kedengaran. Tapi kenapa airmata ni terasa ingin keluar dari kelopak. Lagu itu tak seceria malam 5 tahun yang lalu.

"How are you?"

"Never been better"

"Where are you gone?"

"Still here. Not going anywhere."

"You stole my first hug for my husband?"

"And what would you want in return?"

"Marry me."

"Perhaps you deserves someone better." Dan kereta roda itu menjauh dariku. Pandangannya ditala keluar rumah melalui tingkap di belakang kami.

"Sebab itulah awak jauhkan diri dari saya? Saya tunggu awak. Saya tak kisah awak macam mana pun saya dah set dalam hati yang hanya awak saja yang berhak untuk mendapat tempat dihati saya." Air mata yang tadi tertahan kini mengalir laju menuruni pipiku.

"Its a deal rite?" Soalku sambil melihat Luthfy. Perlahan dia mengalih pandang ke arahku. Matanya turut berkaca. "Hey.. Its okay.. I'm here for you. Be with me come hell or high water.." Senyuman kuberikan kepadanya. Walaupun airmata kala itu tetap mengalir.

"Awak hanya akan dapat derita bila bersama dengan saya." Suara lelaki itu masih lagi cuba menolakku jauh. Tidak, aku tak mahu jauh dari lelaki itu walau seminit pun.

"Its my choice. And I choose to be with you. You stole my heart 5 years ago." Aku masih lagi berusaha agar Luthfy merubah fikiran yang ingin meninggalkan aku jauh.

"Saya tak mampu untuk bahagiakan awak"

"Why are you being so negative? You can't see future can you? So do I. But I believe with Allah's plan. And Allah's plan is the greatest. What we must do is keep moving on. And, how can I be so cruel to left you because you are not capable? Happiness can be found in a variety of ways Mr Luthfy. I just want to be with you. Please, I beg you." Luthfy hanya melihatku kosong.

"You letting me go because you love me so much. Are'nt you?" Mataku menangkap perubahan diwajah lelaki itu bila mendengar pertanyaanku. "So do I, I cant let you go. No matter what."


*****


"Apa yang serius sangat ni?" Soal Makcik Ida tiba-tiba. Segera airmata yang berbaki ku sapu. Tangan Makcik Ida ku salam. Dulang yang berisi 3 cawan teh diletakkan ke atas meja di ruang tamu. Aku hanya membuntuti Makcik Ida. Dalam otak cuma terfikir bagaimana nak melamar anak terunanya yang seorang itu.

"Lama tak nmpak Afrina. Makin cantik sekarang ni" Pujian dari Makcik Ida ku biarkan. Mataku menangkap Luthfy yang sedang jalan sambil bertongkat. Bulat terus mataku jadinya.

"Liar!" Akibat geram sangat dengan Luthfy, kaki yang berbalut simen ku tendang sekuat hati. Akibatnya jatuh terbaring lelaki itu. Nasib baik jatuh mendarat ke sofa.

"Auchh.. That's hurt!" Menyeringai jadinya lelaki itu akibat tindakan ku yang tiba-tiba. Makcik Ida pula terus melatah melihat anak kesayangannya yang sedang kesakitan itu. Okay tindakan luar kawal yang tiba-tiba terjadi. Mati-mati aku ingat dia lumpuh. Tapi alih-alih boleh pulak berjalan walaupun dengan pertolongan tongkat sisi.

"How could you do this to me?" Makcik Ida yang duduk di antara kami cuba menahanku dari terus mencederakan anaknya.

"Do what. You yang jump to conclusion. Awak nak saya betul-betul lumpuh ke?" Bulat juga mata lelaki itu membalasku. Pasti sakit yang amat bila lelaki itu sudah hilang kesabaran. Tangannya dari tadi menekan kaki kanan yang ku tendang tadi.

"You are just too much. Saya tak kesah dan tak mahu ambil tahu pasal hidup awak mulai dari sekarang. Full stop!" Sumpah, aku benci dengan penipu. Air mata yang menitis ku seka laju. Melihat muka Luthfy hanya mengundang sakit hati. Laju kakiku menapak keluar. Panggilan dari Makcik Ida ku biarkan tidak bersahut.

"Abang!"

*****

"Adik!" Muka Along yang penuh dengan riak persoalan tidak ku pandang. Terkejut dengan kepulangan adiknya yang basah dengan airmata. Disusuli dengan salam dari luar. Dari luar dia menangkap muka Makcik Ida dengan seorang lelaki yang sedang berbalut.

"Eh Makcik Ida, masuklah." Salam di hulurkan kepada lelaki yang sedang bertongkat.

"Ni anak Makcik, Luthfy" Makcik Ida yang memahami riak persoalan dimuka Along laju memperkenalkan anaknya.

"Tak pernah tengok pun?"

"Saya jarang balik rumah, balik pun sehari semalam." Jawab Luthfy bersama dengan senyuman.

"Sibuk sangat sampai Umi yang kena pergi rumah dia baru boleh tengok muka" Ngomel Umi sambil menjeling Luthfy tajam."Ibu dan Ayah ada?" Sambung Umi lagi. Along hanya mengangguk dan berlalu memanggil Ibu dan Ayah.

"Kak Ida, lamanya tak nampak kak Ida, rumah tu asyik tutup ja saya tengok. Tertanya-tanya juga kemana hilang kak Ida." Ramah Ibu menyapa Makcik Ida. Manakala Ayah pula bersalaman dengan Luthfy. "Anak ye?" Soal Ibu bila melihat Luthfy duduk diam di tepi Umi. Segak. Boleh buat menantu ni. Senyum Ibu melihat Luthfy.

"Ni sampai berbalut ni kenapa?" Soal Ayah melihat kaki Luthfy yang terlunjur kedepan.

"Kemalangan Motor. Langgar lari. Nasib tak teruk sangat" Suara Umi menjawab. Belum pun aku buka mulut laju Umi membalas.

"Lama dah ke?" Tanya Ibu pula. Melihat Umi dan Luthfy yang sedang memerhatiku yang menatang dulang ke ruang tamu.

"Dah 2 minggu, Semalam baru keluar dari wad." Terang Makcik Ida ku dengar dengan teliti.

'Merahnya mata, hidung dan pipi dia' mata Luthfy merenung tajam muka dihadapannya kini. Afrina yang cuba bermain dengan baby Nazmi dalam riba Along. Comel. Sekilas itu juga jelingan tajam diberikan padaku.

"Ayah, anak Ayah ajak saya kahwin dengan dia." Bulat mata Afrina melihatku.

Terdiam kami semua. Ayah dan Ibu memandang kami berdua silih berganti. Along yang terkejut terdiam dan kemudian ketawa mendengar kenyataan dari lelaki itu.

"Mana Ayah awak!" Suara yang kasar ku berikan padanya.

"In few months ahead, Ayah to be." Jawab Luthfy tanpa malu. Mata ku juling keatas.

"Siapa nak kahwin dengan awak?"

"Afrina Balqis Binti Iskandar." Nama penuh yang keluar dari bibir lelaki itu menutup mulutku. Baru ku sedar Ibu, Ayah, Along dan Makcik Ida ada bersama kami. Tersenyum-senyum mereka memandang kami berdua. Kemudian mataku larikan melihat Luthfy yang menayang muka bersahaja. Tak tahu malu langsung!.

"Oh.. Ni yang sampai 5 keluarga datang merisik semua ditolak mentah-mentah." Usik Ayah akhirnya pecah dengan gelak Ibu dan Along. Makcik Ida hanya tersenyum manis.

"You love me that much huh?" Soalan Luthfy ku jawab dengan membaling bantal kecil tepat kemukanya.

Padan muka!. Dan kali ini aku dengan muka tidak bersalah bila Ayah dan Ibu mengeleng kepala melihat perangaiku.

Perjanjian 5 tahun yang lalu akhirnya termetrai bila akhirnya Luthfy melamarku didepan Ayah, Ibu, Along, Makcik Ida dan tidak kurang baby Nazmi. Dengan kaki yang masih berbalut, dia melutut menghulurkan kotak baldu yang berisi cincin permata berwarna hijau lumut kepadaku. Tergamam dengan lamaran dari Luthfy. Aku melihat Ayah, Ibu, Along dan Makcik Ida yang masing-masing tersenyum dan menyuruhku mengambil cincin dihadapanku. Bila kembali melihat Luthfy dihadapanku yang tersenyum kacak tetapi berubah riak secara tiba-tiba.

"Kaki abang dah berdenyut ni sayang. Cepatlah" Suara garau yang sedang menahan sakit menyebabkan aku cepat-cepat mengambil cincin sekali dengan kotak baldu itu. Manakala Luthfy sudah pun terduduk melunjurkan kakinya. Habis hilang macho yang lelaki itu pamerkan tadi. Aku ketawa geli hati melihat muka herot Luthfy.


-End-

3 comments:

  1. Replies
    1. thx... sudi jenguk walaupun blog dah tak update dr tahun lalu.. wawawawawaaa...

      Delete
  2. Sweet nya ceta nie..gud job..

    ReplyDelete