Monday 18 March 2013

Cerpen : Kebetulan Yang Cukup Indah 2


Cahaya terang dari hadapan memaksaku mengecilkan mata. Tangan ku angkat untuk menyeka cahaya yang menyilaukan. Pemanduan Khairil malam itu agak laju dari biasa. Sesekali wajah Khairil yang tenang memandu ku perhatikan. Entah tiba tiba saja keadaan tidak terkawal. Kereta Khairil laju menghentam kereta dihadapan dan selepas itu palang besi pembahagi jalan menjadi mangsa hentaman kereta Khairil.

Kepala yang terhantuk di tingkap ketika kereta bergoyang hebat terasa pedih. Seluruh badanku terdorong kehadapan menghentam dashboard. Perlahan kepala ku angkat melihat cermin depan sudah retak seribu. Khairil di sebelah juga sepertiku. Mengambil masa mencelikkan minda dari kemalangan yang baru saja berlaku. Seluruh badanku terasa sakit terutama perutku. Ya Allah, selamatkanlah kandunganku. Namun terasa celah pehaku basah. Panggilan Khairil disebelah sudah tidak ku sahut. Dalam posisi yang sama, pandanganku beransur kelam.

"Sayang!"

*****

Mataku buka perlahan. Keadaan bilik yang terang menyilaukan pandangan. Kelopak mata ku kerdipkan berkali-kali cuba menyesuaikan cahaya, menjelaskan lagi pandangan di hadapanku. Khairil yang sedang tidur dalam posisi duduk ku perhatikan. Perut yang terasa kosong ku usap perlahan.

Tersentak. Kenapa perut ni dah surut. Ya Allah. Airmata sudah pun berlumba-lumba keluar. Bahu Khairil ku goncang kuat. Dan sekejap itu Khairil tersedar dari tidurnya.

"Mana baby zira?" Soalku diiringi esakan tangis. Wajah Khairil yang sudah berbalam dek airmata tak mampu ku tafsir riak mukanya. "Abang. Jawab zira bang. Cakap dengan zira yang baby kita selamat kan abang" Sambil menyeka airmata, Aku harap sangat kalau riak muka Khairil tersenyum mendengar tekaanku. Berharap dia mengangguk kepala laju.

Khairil terus berdiri dan duduk di atas katil. Tubuhku didakapnya sambil tangannya menggosok perlahan belakangku.

"Shhhh. Walau apa pun jadi, abang tetap ada disamping zira. Sayang Allah lebih sayangkan baby kita. Abang harap sayang dapat terima dengan redha." Sebaik saja mendengar ayat dari mulut Khairil, mulutku terkunci. Cuma air mata yang semakin laju membasah di pipi.

Baby dah pergi. Ya Allah. Cepat sungguh kau ambil dia dari aku ya Allah. Tak sempat pun aku nak susukan dia, tak sempat pun aku nak peluk cium dia. Ya Allah, seolah-olah kau dah ambil separuh nyawa ku Ya Allah. Tangisan ku bertambah kuat bila mengenangkan sumber kekuatanku yang satu itu telah pun kembali kepada penciptanya semula. Bahu Khairil yang menjadi tempat untuk ku lempiaskan tangisan sudah pun basah dek air mataku. Berusaha dia menenangkan aku. Suaranya juga turut serak ditelingaku. Turut bersedih dengan kehilangan baby.

"Abang. Allah dah ambil balik baby kita abang. Mungkin sebab awal dulu kita memang tak inginkan dia." Perlahan airmata kembali mengalir. Setelah dapat bertenang, Khairil membaringkan aku di atas katil. Manakala dia kembali duduk di kerusi sambil menggengam tanganku.

"Semuanya salah abang. Abang patut jaga sayang dari awal dulu."Sambil menyapu air mata yang mengalir dipipinya, Khairil mencium tanganku lama. Riak mukanya kusut sekusut hatinya. Mataku menangkap calar-calar di bahagian muka dan tangannya. Dahinya pula sudah terbalut dengan pembalut luka yang sudah berubah warna. Akibat keletihan dan sakit kepala kesan dari menangis, mataku mula berat dan aku terus tertidur dalam tangis.

'Awak, baby dah tak ada...'


*****


Kosong. Melihat bilik yang berwarna putih ini dengan tiub kecil masih lagi bersambung di tanganku. Sudah tiga hari aku di dalam hospital ini. Dan hari ini aku menunggu Khairil yang akan sampai dalam beberapa minit saja lagi.

Mengenang sikap Khairil yang terlalu mengambil berat akan diriku, aku tertanya pada diri sendiri. Adakah lagi cinta untuk lelaki ini. Sepanjang dua hari ini dia melayan ku dengan cukup baik. Percakapannya sangat lembut dan sentiasa berhati-hati dalam menjaga perasaanku. Tapi bila melihat mukanya, aku terasa kosong. Bila dia cuba berbual denganku, aku pandang sepi mukanya. Bila dia cuba membuat lawak, aku hanya mempamerkan muka kosong. Dan bila dia meluahkan rasa kasih dan cintanya padaku, aku tercari-cari dalam diriku untuk turut merasa cinta buat lelaki dihadapanku. Tapi semuanya pun sudah terbang jauh.

"Saya ceraikan awak dengan talak satu" Masih jelas riak muka Iman ketika terpaksa melafaskan talak yang diminta oleh Khairil. Aku masih ingat lagi hatiku kala itu hanya Tuhan yang tahu betapa kuatnya getarannya. Usai saja dia mengungkapkannya. Badanku seolah-olah kaku melihat dia yang turut melihatku. Antara aku dan dia sudah tiada lagi ikatan.

Wajah dingin itu muncul di fikiran. Matanya yang sepet yang selalu menjadi tumpuanku bila bertentang muka dengannya. Riak mukanya yang masam bila saja aku menganggu tidurnya. Muka kosong yang dia tunjukkan bila malas untuk berbual denganku. Dahinya yang berlipat seribu bila melarang aku menyediakan kemeja berwarna pink yang membuatkan dia nampak sangat comel. Dan kali terakhir, senyumannya yang ceria pagi itu.

Mataku pejam membayangkan wajah Iman yang senyum sambil membuang pandang pada cawan di hadapannya. Bibirku yang turut mengukir senyuman mula bergetar ku kemam. Dahi terasa sudah pun berkerut menahan sedih.

'Aku rindu dia ya Allah' Sekali lagi aku tertewas dengan perasaanku sendiri.

Bila telingaku mendengar bunyi suara Khairil di luar, airmata cepat ku keringkan. Mencuba mengukir senyuman sambil melihat ke arah pintu. Bila saja pintu terbuka. Wajah Aisyah yang sudah berkaca menguasai pandanganku. Laju dia berlari meluru ke arahku. Tubuhku yang terbaring dipeluknya. Ketat.  Khairil yang berdiri melihat kami, memberikan senyuman tatkala mataku singgah dimukanya.

*****

"Aisyah, terima kasih" Aisyah yang duduk ditepiku sambil mengupas buah epal berpaling melihatku yang sedang merenungnya.

"Tak perlu berterima kasih. Awak sahabat saya. Walaupun awak ketepikan saya dalam keputusan yang sepatutnya awak boleh berbincang dengan saya dulu. Tapi saya tetap sayang dekat awak dan masih lagi nak awak jadi sahabat saya yang terbaik." Dia kembali mengupas epal yang sudah separuh dikupas. Sesekali dia melihatku sambil tersenyum. "Cuma satu, janji dengan saya. Kalau jadi apa-apa lepas ni, saya ada bersama awak. Kalau awak buang saya lagi lepas ni, tak ada maaf bagimu" Sambungnya lagi dengan nada yang lebih serius. Aku hanya mengangguk membalasnya.

"Cakap janji"

"Saya janji"

Aisyah tersenyum melihatku. Matanya ku tangkap sudah mengeluarkan cecair jernih.

"Saya pun minta maaf, sebab terlalu sibuk dengan restoran tu sampaikan terlupa dekat sahabat saya sorang ni.Saya memang sahabat yang teruk." Kelihatan tubuh Aisyah bergetar menahan tangis.

"Tapi awak ada dekat saya sekarang kan. " Aku cuba menenangkan dia. Pasti besar rasa bersalah yang ditanggungnya. Aisyah, seorang sahabat, yang aku kira sudah seperti kakak, abang, kadang-kadang seperti adik yang menggantikan keluargaku yang sudah lama ditelan bumi. Dialah yang sentiasa ada di sampingku dikala duka mahupun ketawa.

Ayatku yang satu itu mengundang senyuman dibibirnya bersama anggukan kepala darinya.

"Sapa yang pujuk sapa sepatutnya ni?" Saja ku usik Aisyah yang ketika itu sedang menyapu air mata. Tergelak dia mendengar itu. Epal yang sudah di belah kecil di sua ke mulutku.

"Aisyah, saya nak minta tolong kat awak."Aisyah yang sedang membaca berita yang terpampang di akhbar metro mengalihkan pandangan kepadaku. Mulutnya tersenyum manakala keningnya terjongket berkali-kali.

"Tolong bawa saya pergi dari sini." Sambungku sambil melihat riak muka Aisyah yang sudah berubah.

*****

"Aisyah, mana awak bawak lari Azira?" Suara Khairil yang tinggi di corong telefon memaksa Aisyah untuk menjauhkan telefon dari telinganya.

"Assalamualaikum, ya Khairil. Kenapa dengan Azira? Dia bukan ada dekat hospital ke? Semalam saya lawat dia ada lagi." Aisyah cuba bertenang dan berlakon mengikut kemahuan Azira. Dia ingin meninggalkan lelaki itu.

"Hrm... Azira dah keluar pagi tadi. Dia dah lari. Dia tak ada telefon awak ke?" Suara lelaki itu sudah mengendur. Kedengaran sayu.

"Saya sepatutnya yang tanya awak. Azira hilang ke mana? Awak tak jaga dia ke?"Aisyah yang berpura-pura terkejut hanya ku perhatikan kosong.

"Saya tak tahu. Dia dah keluar dari hospital tanpa beritahu saya pun. Ya Allah. Mana dia pergi ni. Takkan dia tak bagitau dekat awak?" Terkejut bila melihat bilik yang dihuni Azira seminggu yang lalu sudah pun kosong. Laju dia berlari menuju ke kaunter bertanyakan perihal Azira yang sudah tiada di bilik. Jururawat yang bertugas hanya mengatakan bahawa Azira sudah keluar pagi tadi. Bila ditanya sapa yang jemput Azira, jururawat itu hanya menggeleng kepala. Berkali-kali dipaksa tetap juga jururawat itu tidak memberitahunya. Mahu saja tangannya melempang muka jururawat yang langsung tidak menjawab soalan-soalannya.

Sambil berlalu keluar dari hospital, otaknya ligat memikir perihal Azira. Ya Allah, dia kehilangan Azira buat kali ke 2. Bila teringat Aisyah, tangannya pantas mendail membuat panggilan ke telefon bimbit Aisyah.

"Tak ada Khairil. Macam mana awak jaga Azira kalau macam ni pun dia boleh lari dari awak. Saya tersilap dalam meletakkan kepercayaan pada awak Khairil."

Aku lihat Aisyah sudah menjatuhkan tangannya yang memegang telefon sambil melihatku. Tahu Khairil sudah pun memutuskan panggilan.

"Dia betul-betul risaukan awak. Kenapa awak buat begitu dekat dia?" Jarinya diletakkan keatas jariku. Tersentak dengan perbuatannya.

"Memang saya dah maafkan dia. Tapi calar itu sudah berbekas di hati Aisyah." Perlahan suaraku di telinga Aisyah. Tubuhku di tarik kedalam pelukannya dan perlahan tangannya menggosok lembut lenganku.

"Dah-dah. Orang pantang tak boleh sedih-sedih."

"Saya nak tidur"

*****

5 bulan selepas itu.

*****


"Azira, ada customer nak jumpa." Wajah Aisyah yang tersembul di pintu mengalih perhatianku yang ketika itu sedang berbual dengan Wani di belakang. Setelah meminta diri, baju putih yang ku pakai ku buka dan ku gantung di penyangkut yang sedia ada di tepi pintu. Dengan ucapan bismillah, tombol pintu aku tarik dan mataku menangkap kelibat lelaki yang sedang berdiri didepan kaunter melihatku dengan pandangan yang sayu. Ada riak lega dimukanya.

Iman Fiqri.


*****

Azira dihadapanku hanya mendiamkan diri dari tadi. Kepalanya tunduk memandang kasut yang dipakainya. Sesekali mataku turun ke bahagian perut yang sudah tidak kelihatan. Azira dihadapan ku malam ini sama seperti pertama kali aku berjumpa dengannya. Kurus malah lebih kurus dari sebelum ini. Mukanya sedikit cengkung. Matanya yang bundar kelihatan sayu.

"Saya terserempak dengan Khairil tadi." Tersentak dia bila mendengar ucapanku. Pantas kepalanya mendongak melihatku. Diam. Tiada suara yang keluar dari mulut Azira.

"Dia bagai nak gila cari awak. Saya tengok dia tak terurus." Sambungku lagi cuba menarik Azira dalam perbualan ini. Suara gemersik dari wanita dihadapanku terasa lama tidak kedengaran. Tapi tiada balasan dari Azira.

"Saya minta maaf." Luahku kali ini kerana terhimpit dengan perasaan bersalah sejak dari tadi. Azira mendongak kembali melihatku.

"Awak tak perlu minta maaf" Suara itu akhirnya keluar dari mulut Azira. Bila mendengar itu. Mulutku terus terkunci. Masing-masing terdiam. Azira yang membuang pandang ke luar aku gunakan kesempatan itu untuk merenung mukanya. Muka yang sentiasa terbayang difikiran sejak pemergiannya.  Tiada lagi senyuman diwajahnya.

"Saya tak sepatutnya lepaskan awak malam itu."

"Saya dah naik bosan dengan perkataan 'sepatutnya', 'kalau'. Tolong, saya dah dapat terima yang Allah sudah cukup baik meminjamkan dia pada saya walaupun hanya sekejap" Pantas Azira memotong ayatku. Tergamam bila melihat matanya yang sudah berkaca.

"Peluang ke2." Riak muka Azira yang penuh persoalan sambil menatapku ku tatap kembali.

"Berikan saya peluang untuk membetulkan kesilapan saya melepaskan awak dulu." Sambungku lagi berharap dia paham apa yang ingin ku sampaikan. Tapi dia tetap begitu. Dahinya sudah berkerut mendengar permintaanku.

"Azira, kalau awak nak tahu, hidup selepas pemergian awak terasa kosong. Setiap hari saya rindukan suara awak. Rindukan mata awak. Your smile" Tersenyum sendiri aku bila senyuman Azira terlintas difikiran. Tidak seperti yang tergambar dihadapanku sekarang ini. "Saya rindukan waktu pagi saya bersarapan bersama dengan awak di dapur. Setiap kali ingin keluar kerja, saya rindukan awak yang sentiasa menghantar pemergian saya hinggalah kelibat awak tidak kelihatan. Saya rindukan awak Azira. Damn. So much." Cermin mata ku buka dan meraup muka yang sedang menahan malu. Meluahkan perasaan seperti ini adalah sesuatu yang baru bagiku. 

Azira dihadapanku tergamam mendengar luahan dariku. Matanya yang dari tadi berkaca sudah pun mengeluarkan cecair jernih dengan lajunya. Kepala ku tundukkan sedikit menyaingi wajah Azira. Manakala pipinya yang basah ku sapu perlahan. Mata bundar yang basah ku renung dalam sedalam yang boleh.

"I love u" Suara serak dari Azira yang diucapnya perlahan mengejutkan aku. Perlahan, bibir mengukir senyuman mendengar kata hikmat dari Azira.

"I love u too." Tubuh Azira kemudian ku tarik kedalam pelukanku. Malam ini Allah telah mengembalikan Azira dalam hidupku semula. Terima kasih ya Allah. Aku hanya mampu tersenyum mendengar esakan dari Azira. Kuat dia memelukku.

"Ehem-ehem.. No Hugging here." Suara Aisyah menusuk ke telinga. Laju kami melepaskan pelukan dan melihat Aisyah yang sedang berdiri di sebelah Zara.

"Agree. Save it after you get married Iman. Pervert!." Zara pula menghentam aku dengan sedikit cemburu dimukanya. Melihat Azira yang tertunduk menahan malu, tangannya ku capai dan ku genggam erat.

"Jom nikah" Azira di tepi ku merenungku sambil tersenyum bahagia. Satu anggukan darinya dan aku turut merasakan keindahan yang akan menyinar hidupku kelak.

Terima Kasih ya Allah untuk kebetulan yang sangat indah ini.  ^_^



No comments:

Post a Comment